Zbilansowana dieta- czyli jaka?

Niemal na każdym kroku słyszy się, jak ważna jest zdrowa i zbilansowana dieta. Dostarcza ona bowiem wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Jak powinna wyglądać i jakie są jej główne? Zapraszamy do artykułu.

Podstawowa dieta każdego człowieka powinna być oparta na wszystkich składnikach odżywczych, czyli białko, tłuszcz i węglowodany, składniki mineralne, a także witaminy. Prawidłowa i zbilansowana dieta pozwala na zaspokojenie wszystkich potrzeb organizmu.

Dieta taka powinna być ustalona na podstawie indywidualnych potrzeb, bazując jednocześnie na piramidzie zdrowego żywienia.

Zbilansowana dieta. Podstawowe zasady:

Zrównoważona dieta zakłada zjadanie 3-5 posiłków. Ponadto warto pamiętać o tym, że

  • 50-60 procent energii powinno pochodzić z węglowodanów, a zaledwie 10 procent energii z cukrów prostych;
  • od 20 do 30 proc. energii powinno być czerpane z tłuszczów. W tym przypadku normy zależą od zapotrzebowania energetycznego.
  • 10-15 proc. energii powinna pochodzić z białek, najlepiej tych pochodzenia zwierzęcego.

W zbilansowanej diecie powinno zjadać się około 500 g warzyw i owoców na dobę.  Co więcej, 3 na 4 porcje powinny stanowić warzywa. Nie należy zapominać również o tym, jak ważne jest picie wody. Przyjmuje się, że powinno wypijać się 30 ml wody na 1 kg masy ciała.

Godziny posiłków

Jak już wspominaliśmy, z pojęciem zbilansowanej diety nierozerwalnie wiąże się zjadanie 3-5 posiłków. Niekiedy jednak styl życia, wykonywana praca czy natłok obowiązków nie powala nas na takie rozwiązanie. Podstawą jest, aby poznać potrzeby swojego organizmu i odżywiać się świadomie. Dieta powinna być dopasowana do nas i naszych potrzeb w stu procentach. Najważniejszy jest wiec plan możliwy do wykonania.