Zasady zdrowego odchudzania

stevepb (CC0), Pixabay

 

Zdrowa dieta powinna obfitować w witaminy i minerały. Warto jeść mniej i częściej. Najlepiej zrezygnować ze słodzonych napojów i zastąpić je wodą mineralną. Dobrze jest też ograniczyć ilość soli w diecie i zastąpić ją przyprawami ziołowymi.

Częste, niewielkie posiłki

Zarówno odchudzanie, jak i zdrowy styl życia powinny obejmować około 5 niewielkich posiłków. Najlepiej zjadać je co 2-3 godziny, co pozwoli uniknąć napadów wilczego głodu i nadmiernego rozciągnięcia żołądka. Metabolizm przyspieszy, a organizm na bieżąco będzie zużywał dostarczane kalorie, nie odkładając ich w postaci tkanki tłuszczowej.

Suplementy diety na odchudzanie

Suplementy zawierające witaminy i minerały zapewnią zdrowie osobom, które dotąd nie przestrzegały zdrowej diety, a teraz dodatkowo redukują jej kaloryczność. Jeśli ktoś chce zwiększyć efektywność odchudzania, może też sięgnąć po tabletki. Niektóre z nich, np. Calominal, zmniejszają ilość tłuszczu wchłanianego z pożywienia. Inne z kolei zapewniają uczucie sytości.

Zwiększanie uczucia sytości

Większe nasycenie i mniej napadów głodu można osiągnąć, wypijając szklankę wody przed posiłkiem. Warto też zjadać pokarmy, które wypełniają żołądek, np. warzywa gotowane na parze.

Koniec z głodówkami

Głodówki to nieskuteczny sposób odchudzania. Mogą spowolnić metabolizm, co sprawi, że organizm, przygotowując się do sytuacji, w której nie dostanie odpowiedniej ilości jedzenia, zacznie magazynować składniki odżywcze w tkance tłuszczowej. W trakcie tego procesu zwiększa się ilość komórek tłuszczowych. Po powrocie do normalnego trybu odżywiania często pojawia się niestety efekt jo-jo, czyli nadrobienie straconych w trakcie głodówki kalorii. Głodówki są polecane w celach leczniczych, a nie przy odchudzaniu.

Ograniczenie ilości soli w diecie

Sól zwiększa ilość wody zatrzymywanej w organizmie. Sprawia to, że pojawiają się obrzęki i uczucie ociężałości. Zamiast przyprawiania potraw za pomocą soli, lepiej sięgnąć po zioła, które nie tylko wzbogacą smak przyrządzanych dań, ale mają też działanie zdrowotne.

Unikanie gotowych soków, napojów gazowanych i alkoholu

Podczas odchudzania (ale także stosując zbilansowaną dietę) należy ograniczyć bądź wyeliminować z menu gotowe, słodzone soki, napoje gazowane i alkohol. Zarówno soki dostępne w sklepach słodzone cukrem lub sztucznymi słodzikami, jak i napoje gazowane, dostarczają pustych kalorii. Te produkty składają się głównie z węglowodanów prostych. Organizm nie jest w stanie ich przetworzyć, w związku z czym są one odkładane w postaci tkanki tłuszczowej. Najlepiej zastąpić tego typu napoje wodą bądź herbatą, np. czerwoną, która dodatkowo przyspiesza spalanie tłuszczu. Alkohol zawiera natomiast dużą ilość kalorii i często wywołuje ochotę na jedzenie tłustych, kalorycznych potraw.