Czy można się zatruć witaminą C?

Free-Photos / Pixabay

Witaminy to samo zdrowie, co do tego nikt nie ma wątpliwości. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę, że tak jak każda substancja, witaminy również powinny być dostarczane do organizmu w ściśle określonych ilościach. O ile jednak nadmiar niektórych z nich, np. tokoferolu (witamina E) nie jest w większości przypadków groźny dla organizmu, przedawkowanie witaminy C może mieć wpływ na jego prawidłowe funkcjonowanie.

 

Funkcje witaminy C w organizmie

 

Witamina C pełni ważną funkcję w wielu procesach zachodzących w organizmie człowieka. Przede wszystkim wspiera układ immunologiczny, dlatego zwiększa odporność przeciw drobnoustrojom, wirusom i bakteriom. Odgrywa również kluczową role w syntezie białka występującego m.in w skórze – kolagenu, przez co przyspiesza gojenie się ran. Jest także przeciwutleniaczem – usuwa wolne rodniki z organizmu. Dzięki temu wpływa na ładny wygląd cery oraz chroni przed niektórymi nowotworami, np. nowotworem jelita grubego. Ponadto witamina C wspomaga trawienie lipidów.

 

Objawy przedawkowania witaminy C

 

Co prawda witamina C jest wydalana wraz z moczem, ale w obecnych czasach jej suplementacja jest tak częsta, że pojawiają się przypadki przedawkowania tej substancji. Długotrwałe nadmierne spożycie tej witaminy może doprowadzić do powstania kamicy nerkowej. Nie jest to jednak potwierdzona informacja. Do pewnych objawów przedawkowania należą natomiast dolegliwości ze strony układu pokarmowego: zgaga, bóle brzucha, nudności oraz dyskomfort.

 

Ile witaminy C powinniśmy przyjmować w dziennej diecie?

 

Przedawkowanie witaminy C ustalono na długotrwałe przekraczanie 1000 mg tej substancji dziennie. Tymczasem średnie zapotrzebowanie na tę witaminę to zaledwie 2 mg na kilogram masy ciała u dzieci oraz 1 mg na kilogram u dorosłych. Osoby palące papierosy, mające problemy ze zbyt wysokim ciśnieniem lub cukrzycy powinni zwiększyć dawkę o około 40-50 g tej witaminy na dzień. Również osoby narażone na silny stres lub mieszkające w dużych miastach, w których poziom zanieczyszczenia powietrza jest wysoki, powinny zwiększyć ilość przyjmowania tej substancji. Kobietom w ciąży zaleca się jedzenie około 1,4 mg witaminy na kilogram masy ciała.